Een brief van de deurwaarder

Muur van schulden

Een brief van de deurwaarder

Misschien komt hij als een onaangename verassing of misschien weet je dat het onvermijdelijk is, maar een ding is zeker. Een brief van de deurwaarder is nooit leuke post om te krijgen. Een brief van de deurwaarder kan je een hoop extra zorgen geven. Meestal geldzorgen. Er zijn dan ook veel mensen die blokkeren, alleen al bij het zien van de envelop van de deurwaarder en deze niet eens open durven te maken.

Slecht nieuws

Natuurlijk is het logisch dat je kunt blokkeren wanneer je een envelop van de deurwaarder ziet met jouw naam er op. Je weet namelijk dat het slecht nieuws is en je weet zeker dat het je extra geld gaat kosten. Geld wat je waarschijnlijk niet hebt of niet wil betalen. Maar het kan ook zijn dat je het gewoon niet eens bent met deze rekening. Want het is duidelijk dat niet alleen mensen met schulden te maken krijgen met een deurwaarder. Ook wanneer er problemen zijn met de communicatie tussen de schuldeiser en de schuldenaar kan het voorkomen dat de deurwaarder ingeschakeld wordt. Er zijn veel mensen die het simpelweg niet eens zijn met een rekening en die daarom niet betalen. Maar waarom komt deze groep mensen dan wel in aanraking met de deurwaarder en waarom komen ze er niet uit met de opdrachtgever? Waarschijnlijk komt dat door miscommunicatie.

Er zijn ook een heleboel mensen die het simpelweg niet eens zijn met een factuur en daarom niet betalen.

Communiceren met de schuldeiser

Veel mensen die in aanraking komen met de deurwaarder en het niet eens zijn met de rekening die ze gekregen hebben, vinden het lastig om te communiceren met de schuldeiser of met de deurwaarder. Ze vinden het lastig om te omschrijven waarmee ze het niet eens zijn. Een simpele: "ik ben het er gewoon niet mee eens, want het klopt niet' volstaat niet als goed argument. Maar ook wanneer de uitleg van de schuldeiser te inhoudelijk wordt, dan haken veel mensen af. Het antwoord wordt simpelweg op een te moeilijke manier verteld. Ook kan het voorkomen dat er te veel vakjargon gebruikt wordt of dat de uitleg simpelweg onnavolgbaar is voor iemand die de materie niet beheerst. slechte communicatie over en weer is dan ook een van de redenen waardoor de situatie niet opgelost wordt.

Ook kan het voorkomen dat er veel vakjargon gebruikt wordt of dat de uitleg simpelweg onnavolgbaar is voor iemand die de materie niet beheerst

Hoe is dit op te lossen

Wanneer je niet op dezelfde golflengte zit in je communicatie, dan kun je praten of zelfs schreeuwen wat je wil. De ander zal jou best wel horen, maar absoluut niet begrijpen. Het is dan ook zaak dat de een zich op de golflengte van de ander gaat bevinden. De praktijk wijst uit dat niet veel schuldeisers deze capaciteit hebben. Een goede optie is dan ook dat jij je op de lijn van de schuldeiser gaat bevinden. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier?

praten op een andere golflengte

Een goede optie is dan ook dat jij je op de lijn van de schuldeiser gaat bevinden. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier?

Hoe reageer je

Wanneer de brief van de deurwaarder in je brievenbus is beland, is het zaak om direct naar de deurwaarder toe te reageren. Niets doen of de brief ongeopend laten liggen lost helemaal niets op. Sterker nog, de problemen worden zo alleen maar groter. De deurwaarder stelt namelijk een termijn van een aantal dagen waarbinnen je moet betalen. Reageer of betaal je niet binnen deze termijn, dan zal de deurwaarder verder gaan met jouw zaak en zeer waarschijnlijk hoge kosten maken.

Wat doe je dan wel

Je gaat uiteraard wel naar de deurwaarder toe reageren en je geeft aan dat je het niet eens bent met deze rekening. Het is erg belangrijk dat je goed uitlegt waarmee je het niet eens bent en dat dat de reden is waarom je niet betaald hebt. Doe dit via e-mail en bewaar de e-mails goed. De deurwaarder zal jouw bezwaar dan aan de schuldeiser moeten voorleggen en de schuldeiser zal inhoudelijk op jouw bezwaar moeten reageren. Hiermee koop je sowieso wat tijd. Deze tijd kun je gebruiken door hulp te zoeken wanneer je dat nodig hebt. Hierna zal de deurwaarder jou een e-mail of brief terugsturen met het antwoord van de schuldeiser op jouw bezwaar. Dit kan voor jou een positief of negatief antwoord zijn. Ben je het niet eens met het antwoord maar je weet niet wat je verder moet doen, neem dan contact met ons op. 

De deurwaarder zal jouw bezwaar dan aan de schuldeiser moeten voorleggen en de schuldeiser zal inhoudelijk op jouw bezwaar moeten reageren. Hiermee koop je sowieso wat tijd. Deze tijd kun je gebruiken door hulp te zoeken wanneer je dat nodig hebt

bezwaar schrijven

Laat je bezwaar schrijven

Je bent het niet eens met de vordering die naar je toe is gestuurd, maar je kunt je standpunt niet goed op papier overbrengen? Of wellicht heb je wel schriftelijk uitleg gekregen over de vordering, maar snap je die uitleg niet goed? Neem dan contact op met De Schrijverije Veeningen. Wij kunnen jou de brief uitleggen en het eventuele bezwaar voor jou schrijven. Hou er rekening mee dat jij naast plichten ook rechten hebt. Zo kun je bijvoorbeeld, wanneer jouw verhuurder weigert om reparaties aan het huis uit te voeren, een deel van de huur inhouden op de maandelijks te betalen huur.  

WIK-brief

Maar schuldeisers zijn bijvoorbeeld ook verplicht een brief te sturen waarin vermeld staat dat wanneer je niet op tijd betaalt, er na twee weken incassokosten berekend mogen gaan worden. Dit heet een WIK-brief. Wanneer een schuldeiser deze brief niet gestuurd heeft, dan ben jij niet verplicht om de incassokosten te betalen. Weet je niet zeker of er een WIK-brief gestuurd is, of weet je niet of de vordering of de incassokosten kloppen? Neem contact op met De Schrijverije Veeningen. Vul ons offerteformulier in en geef aan waar wij jou mee kunnen helpen. 

Richard Mulder | De Schrijverije Veeningen

Rating: 5 sterren
4 stemmen

Wat vond jij van deze blog?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.