Het redigeren van teksten

Wat is redigeren?

Op veel websites die over tekstschrijven gaan kom je de term 'het redigeren van teksten' tegen. Ook op deze site noemen wij deze term vaak. Wat is redigeren en waarom zou je dit door ons laten doen? In deze blog zullen wij aan jou uitleggen wat er belangrijk is aan het redigeren van teksten en waar wij de nadruk op leggen. 

Betekenis redigeren

Wanneer je in het woordenboek het woord 'redigeren' opzoekt, word je niet direct veel wijzer over de betekenis van het woord. Want wat betekent: 'de redactie voeren' nou toch eigenlijk? Moet je dan denken aan de redactie van een krant of tijdschrift? In principe komt het begrip 'de redactie voeren' daar wel vandaan. De redactie van bijvoorbeeld een krant, krijgt dagelijks veel stukken tekst van verschillende journalisten aangeleverd die geplaatst moeten worden in de krant van morgen. Omdat de krant maar een beperkte ruimte heeft en veel gelezen wordt, zal de redactie de stukken tekst moeten controleren op: 

    • grammatica
    • spelfouten
    • stopwoorden
    • opvulwoorden 
    • leesbaarheid van zinnen
    • leestekens 
    • kan de tekst korter
    redigeren

    Want wat betekent: 'de redactie voeren' nou toch eigenlijk? Moet je dan denken aan de redactie van een krant of tijdschrift?

    Hiermee voorkomt de redactie dat er een onleesbare tekst geplaatst wordt met bijvoorbeeld spelfouten, of hele lange zinnen die niet goed lopen. Want wat zou jij doen wanneer je een krant krijgt vol met onleesbare stukken met veel schrijffouten? Zij voeren dus de redactie om de krant grammaticaal helemaal perfect te krijgen en ruimte te behouden voor adverteerders. Het woord redigeren komt oorspronkelijk uit de Franse taal en betekent letterlijk: "In goede vorm op schrift krijgen".

    In goede vorm op schrift krijgen, doet De Schrijverije Veeningen met allerlei soorten teksten. Te denken valt aan documenten, brochures, zakelijke brieven, websites, blogs, nieuwsbrieven, boeken etc. Iedere 'soort' heeft een andere invalshoek en doelgroep. Met het redigeren houden wij uiteraard rekening met de wensen van de klant en de doelgroep. Een paar voorbeelden:  

    Zakelijke brief

    Een zakelijke brief van bedrijf X aan de klant moet een duidelijke en overzichtelijke brief worden. Een brief aan klanten moet ook niet te moeilijk zijn en moet natuurlijk foutloos zijn. De brief zal perfect op de doelgroep moeten aansluiten zonder vakjargon. De brief krijgt een korte inleiding waarin het doel van de brief duidelijk wordt, duidelijke kopjes en is vooral niet te lang. Iedereen die deze brief onder ogen krijgt zal hem begrijpen.

    website

    Een website

    Een website hebben is tegenwoordig onmisbaar wanneer je een dienst of product aanbiedt. Toch besteedt niet iedereen hier de juiste hoeveelheid aandacht aan en dat is enorm zonde. Wanneer een potentiele klant dan eindelijk op jouw website terecht is gekomen, beslist deze persoon in een split second of hij wel of niet op jouw pagina blijft. Wanneer de potentiele klant geconfronteerd wordt met een muur aan tekst wat ook nog eens zeer lastig te lezen is door bijvoorbeeld de zinsopbouw en lettergrootte, dan heb je grote kans dat deze potentiele klant bij de concurrent gaat kijken die wel een overzichtelijke website heeft. En dat is dus het laatste wat je wil. Jij wil de klant dus kort vertellen dat jij de oplossing hebt voor zijn probleem. Lange stukken tekst met uitleg kun je kwijt op een ander gedeelte van je website of in een blog, maar doe dit altijd duidelijk en op een makkelijk leesbare manier en plaats deze lange teksten vooral nooit op je homepage. 

    Wanneer een potentiele klant dan eindelijk op jouw website terecht is gekomen, beslist deze persoon in een split second of hij wel of niet op jouw pagina blijft

    Een blog

    Een blog is belangrijk wanneer je relevant wil blijven voor je doelgroep. Wanneer jij iedere keer een leuk en informatief onderwerp hebt waarover je kunt schrijven, dan zullen de mensen steeds terugkeren naar jouw website. Dit vindt Google ook helemaal te gek. Een blog bestaat uit een makkelijk en prettig te lezen tekst. Het onderwerp is dus ook belangrijk. Bestaat jouw doelgroep uit mensen die van mode houden, dan is het misschien niet zo slim om een blog over tuinieren te schrijven. Zoek aansluiting bij je doelgroep, maar experimenteer wel. Schakel onze hulp in wanneer je je blog geredigeerd wil hebben of  wanneer je bijvoorbeeld vastloopt of geen inspiratie hebt. Wanneer je meerwaarde blijft creëren voor je bezoekers en daarbij ook nog de juiste woorden weet te gebruiken, dan zal jouw website uiteindelijke beter gaan scoren op de vindbaarheid op Google. Hou er wel rekening mee dat er meer zaken meespelen bij de vindbaarheid op Google dan teksten alleen. Lees daar meer over in onze blog 'Met alleen SEO teksten red je het niet'.

    Nieuwsbrieven

    Bedenk wat je wil bereiken met een nieuwsbrief. Is het alleen maar reclame voor jouw website en wil je alleen maar producten verkopen, of wil je mensen ook meer achtergrondinformatie over de producten meegeven? Maak de nieuwsbrief in ieder geval niet te groot of te lang. Je kunt in een nieuwsbrief heel goed verwijzen naar achtergrondartikelen of producten. Accentueer de artikelen met informatieve en pakkende koppen en gebruik mooie een tot de verbeelding sprekende afbeeldingen. Maak jouw nieuwsbrief visueel aantrekkelijk en zorg dat deze tekstueel klopt. 

    boeken

    Boeken

    Een boek schrijven is een heel ander verhaal. Veelal is een boek schrijven een maanden, dan wel jarenproject. Na het schrijven ben je namelijk nog lang niet klaar. Er zal verbeterd, geschrapt, herschreven, verbeterd, geschrapt en verbeterd moeten worden. Mensen zullen het boek moeten proeflezen en vertellen wat ze ervan vinden. Wanneer het boek helemaal af is, kan het boek geredigeerd worden. De laatste grammaticale fouten, spelfouten, zinsopbouw etc. worden aangepast. Pas wanneer al deze stappen gemaakt zijn en het boek goed leesbaar en zonder fouten is, kan het boek uitgegeven worden. 

    Laat twee mensen schrijven over hetzelfde onderwerp, en je krijgt twee heel verschillende teksten

    Verschillende schrijfwijzen 

    Ieder tekstbureau en iedere tekstschrijver heeft zo zijn of haar eigen manier van werken. Dat is ook het mooie van teksten. Ze zullen nooit hetzelfde zijn. Laat twee mensen schrijven over hetzelfde onderwerp, en je krijgt twee heel verschillende teksten. Wat je wel zeker weet is dat wanneer je jouw teksten laat redigeren door De Schrijverije Veeningen, dat dit accuraat gebeurt en dat we goed kijken naar de leesbaarheid, opbouw, structuur en de logica van de tekst. Wanneer je een tekst door De Schrijverije Veeningen laat redigeren, dan weet je zeker dat je een goede tekst in handen hebt. Wil je dat niet, ook geen probleem. Je weet hebt nu in ieder geval wel het antwoord op de vraag: 'wat is redigeren'.

    Rating: 5 sterren
    3 stemmen

    Is je goed duidelijk geworden wat redigeren is? Geef nu je stem!


    «   »

    Reactie plaatsen

    Reacties

    Er zijn geen reacties geplaatst.