5 tips voor website optimalisatie

Website optimalisatie

Wanneer jij als ondernemer aan website optimalisatie denkt, dan kan het zomaar zo zijn dat je direct rode vlekken krijgt en ook gelijk aan iets anders wil denken. Dit kan komen doordat website optimalisatie nou niet bepaald jouw favoriete onderwerp is. Dat is natuurlijk nergens voor nodig, maar wel begrijpelijk. Het optimaliseren van een website is namelijk niet iets wat je even in een half uurtje geregeld hebt en het kan ook nog wel eens een beetje technisch zijn. Dus, wanneer jij in de spaarzame momenten dat je even niet bezig bent met ondernemen, staat te springen om je site te optimaliseren, krijg je van ons 5 website optimalisatie tips. Wanneer jij jouw spaarzame momenten van vrije tijd liever anders wil besteden, bijvoorbeeld met je vrouw, man, kinderen of huisdieren, dan is het misschien verstandig om voor een andere oplossing te kiezen. 

vijf tips, optimalisatie tips, schrijverije veeningen

5 optimalisatie tips

Om jouw leven iets makkelijker te maken, krijg jij van ons vijf tips voor website optimalisatie. Deze 5 tips kun je gaan toepassen, wanneer jij jouw website gaat updaten of optimaliseren. 

1. Zorg voor een Google Search Console account

Niet zelden komt het voor dat een klant ons vraagt om zijn website te optimaliseren, en er  dan een Google Search Console account blijkt te ontbreken. Dat is niet alleen erg traumatisch voor ons, maar nog meer voor jouw website. Positief punt wat we hieruit kunnen halen is wel, dat wanneer je geen Google search console gebruikt, er nu een hoop te winnen valt op het gebied van SEO optimalisatie

2. Zorg voor een fantastische structuur

Dit houdt in dat jij jouw website super gebruiksvriendelijk moet maken. Het handigste is om voor ieder onderwerp een aparte pagina te maken en die pagina's onder een hoofdpagina te zetten. Als voorbeeld gebruiken wij een makelaar die huizen verkoopt. Wanneer je (een huis verkoopt met zwembad, zorg er dan voor dat je een aparte pagina hebt met huizen met zwembaden. Of heb je ook huizen te huur. Zorg ervoor dat die niet mengen met huizen die je te koop hebt. Op die manier hou je het overzichtelijk. Het laatste wat je wil is dat er in het menu allemaal verschillende soorten huizen staan die jij verkoopt en verhuurt. Orde en structuur is dus belangrijk. Maak dan ook hoofdpagina's aan en daar hang je de verschillende en relevante pagina's aan vast. Wat je ook verkoopt, zorg ervoor dat jij jouw website netjes en overzichtelijk houdt. Mensen houden van structuur en moeten direct kunnen vinden wat ze zoeken. Dat is niet alleen fijn voor jouw potentiele klanten, maar ook reuze interessant voor de crawlers van Google die jouw gestructureerde site indexeren. 

robot, google crawler, schrijverije veeningen

3. Zorg voor relevante content

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Zorg dat je alleen maar nuttige en relevante informatie op je website neerzet. Wanneer je makelaar bent en je zet gerechten van soep op je website, dan is dat niet hele relevante content. Maar wanneer je een filmpje van een recept plaatst van een appeltaart, waardoor de verkopers van een huis dit tijdens de bezichtiging kunnen aanbieden aan potentiele kopers, dan is het ineens wel relevante content. De geur van een appeltaart zorgt er namelijk voor dat mensen eerder geneigd zijn een bod uit te brengen, omdat ze een thuis-gevoel krijgen van de geur van de appeltaart. Maar ook tips over bezichtigingen of over het kiezen van een notaris is goede content. Hiermee draag je bij aan SEO optimaliseer van jouw website. Ben je goed in content maken of ken je iemand die dat goed kan? Dan is dat echt een meerwaarde voor jouw klanten en website.

4. Gebruik relevante zoekwoorden en zoekzinnen, en link ze intern

Hoe koop ik een huis, huis kopen zonder eigen geld, welke verzekeringen heb ik nodig bij het kopen van een huis, hypotheek aanvragen, makelaar in de buurt etc. Het zijn zomaar een aantal zoekzinnen die mensen invoeren wanneer ze informatie willen over het kopen van een huis. Voor de makelaar een uitgelezen mogelijkheid om deze zoekwoorden en zinnen in de bestaande of nog te schrijven tekst op te nemen. Deze zoekwoorden en zoekzinnen kun je dan weer verder linken naar andere pagina's of blogs op jouw site, en dragen op die manier bij aan de SEO optimalisatie van jouw website. Maar ga nou niet alle zoekwoorden of zinnen op een enkele pagina zetten en heel vaak achter elkaar neerzetten, zodat het een onlogische brei aan woorden wordt. De bedoeling is dat jij de website optimaliseert voor jouw bezoeker. Dit houdt in dat je gewoon een informatief stuk schrijft en waar het kan, je de zoekwoorden of zoekzinnen gebruikt. Op die manier komt de tekst veel natuurlijker over. En niet alleen jouw bezoekers vinden dat fijn, ook Google vindt dat best wel grappig.

bloggen, schrijverije veeningen, blogs, bloggen,

5. Ga bloggen of laat bloggen

Als professional heb je natuurlijk veel kennis waarover je kunt vertellen. Schrijf daarom iedere week of om de twee weken een blog voor jouw volgers en bezoekers. Zo blijf jij met jouw bedrijf relevant. Jouw bezoekers en volgers blijven op hun beurt goed geïnformeerd over de eventuele veranderingen in de markt. Ook kun je een gebeurtenis die je mee hebt gemaakt zo opschrijven in een blog, dat je een mooi verhaal hebt waar jouw bezoekers echt iets aan hebben. Schrijf je blog over die appeltaart die het gewenste effect had, of juist niet had. Of misschien heb je je als makelaar 

weleens buitengesloten en kun je vertellen hoe  je dat toen hebt opgelost? Het hoeft natuurlijk niet altijd enorm informatief te zijn, zolang een blog maar wel met jouw core business te maken heeft, en het meerwaarde kan creëren voor jouw bezoekers. Wanneer je tijdens het schrijven van blogs dan ook nog eens goede en relevante zoekwoorden en zoekzinnen gebruikt en door linkt, zal je zien dat na verloop van tijd het aantal bezoekers op je website zal toenemen. Kun je zelf niet zo lekker schrijven? De Schrijverije Veeningen kan blogs schrijven over de meest uiteenlopende onderwerpen in diverse stijlen. 

Website optimalisatie en zoekmachine optimalisatie

De Schrijverije Veeningen kan jou dus helpen met website optimalisatie. Vaak worden website optimalisatie en zoekmachine optimalisatie door elkaar gebruikt. Zo zijn er mensen die graag hun website willen optimaliseren voor de zoekmachine. Ze vragen dan expliciet om bijvoorbeeld 10 zoekwoorden te gebruiken in een tekst van 500 woorden. Dat kan natuurlijk, maar de tekst wordt hier echt niet mooi en duidelijk van. Daarbij komt dat de zoekmachine verder niets op de website gaat kopen of afnemen. Eventuele klanten die op de site komen zullen zeer waarschijnlijk snel afhaken omdat de teksten niet fijn zijn om te lezen. Dat proberen wij de opdrachtgever dus ook snel uit het hoofd te praten. Maar hoe je het ook noemt, wij zijn van mening dat website optimalisatie zich moet richten op de gebruiker van de zoekmachines en jouw website. Een zoekmachine en een website zijn namelijk alleen maar hulpmiddelen van de bezoeker, om zijn of haar doel te bereiken. Gebruiksgemak is dus ontzettend belangrijk, zo niet het aller belangrijkste. Hoe makkelijker mensen op jouw website de gewenste informatie kunnen vinden, des te langer ze op jouw site zullen blijven en over zullen gaan tot actie. Zeker wanneer je ook nog eens toffe blogs hebt geschreven met relevante informatie. En hoe langer bezoekers op jouw site blijven en actie ondernemen, des te leuker de Google dat weer vindt.  

Richard Mulder | De Schrijverije Veeningen

Rating: 5 sterren
2 stemmen

Vind je deze blog relevant en geeft het jou meerwaarde?


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.